[ Poker - PSP X3 tutorial - written by @nn ] - 2011

Poker


::: Update: September 2015 - ASDwebdesigns :::

INFO


Deze les is geschreven door Ann op 6 augustus 2011 in de Nederlandse versie PSP X3
Copyrightę2011
Elke gelijkenis op een andere les berust op louter toeval.

Jille vertaalt in het Engels. :: Bhyma Web vertaalt in het Spaans.
Marion vertaalt in het Duits. :: Lorna vertaalt in het Frans.

TD-studio gebruikt regelmatig de tubes van Kitty & Annelies met toestemming.
Hun tube groep kan je hier vinden: http://tech.groups.yahoo.com/group/A-and-K-Tubes-Unlimited/


::: Moeilijkheidsgraad: Niveau 3 - Aantal punten: 137 :::



DOWNLOAD MATERIALEN HIER

  • 6 Filters:
      • Unlimited 2.0
      • EC 5: Impact
      • TrueBoxShot (In materialen)
      • Penta.com
      • Richard Rosenman - solid border
      • Fm tile tools

 
  • Voorbereiding
    Je voorgrondkleur op OFFWHITE #fffff0, je achtergrondkleur op ZWART.
    Tijdens de les gaan we ook nog met rood werken (#ab2f18) dit zal duidelijk worden tijdens de les.
    (ook nog met groen, gewoon de les volgen)
    Het materiaal staat als volgt om de les te starten:
    1

    OPGELET BIJ GEBRUIK VAN ANDERE KLEUREN -- ››
    SPEEL MET DE LAAGDEKKING EN DE MENGMODUS VAN HET LAGENPALET EVENTUEEL INKLEUREN


    De les

    [ Wees aandachtig in deze les, uitgeslapen..., neem straffe koffie erbij, een taartje met aardbeien al dan niet met slagroom, succes met de onderstaande les :-) ]

    DEEL I: Het maken van de speelkaarten met behulp van TrueBoxShot prog.(stand-alone progr.)
    a) Maken van klaver en ruit kaarten (met het penseelgereedschap)

  1. Bestand - nieuwe afbeelding:
    kleur: #fffff0
    2
  2. Lagen - nieuwe rasterlaag
  3. Activeer je penseelgereedschap en kies het volgende bestand (klaver):
    @nn_060811_brushes_Poker_klaver_tdstudio
    3
    Stempel in het midden van je afbeelding met je zwarte achtergrondkleur
  4. Effecten - insteekfilter - Alien Skin Eye Candy 5: Impact - Glass en kies mijn voorinstelling:
    4
  5. Laag - nieuwe rasterlaag
  6. Nogmaals je penseelgereedschap en zoek nu het volgende bestand: @nn_060811_brushes_Poker_klaver_A_tdstudio
    5
    Stempel dit in de linkerbovenhoek met je zwarte achtergrondkleur:
    6
  7. Lagen - dupliceren
  8. Afbeelding - spiegelen
  9. Afbeelding - omdraaien
  10. Lagen - samenvoegen - alle lagen samenvoegen
  11. Afbeelding - linksom roteren -->> verplicht !!!
  12. Dit mag je bewaren als een JGP en geef deze een naam bijvoorbeeld : klaver.jpg
  13. Verander je achtergrondkleur naar rood #ab2f18
    7
  14. Herhaal bovenstaande stappen voor de ruit vanaf punt 1 (neem dan de volgende brushes:
    @nn_060811_brushes_Poker_ruit_tdstudio.PspBrush, @nn_060811_brushes_Poker_ruit_A_tdstudio.PspBrush)
    Dit heb je dan in je willekeurige map zitten (we hebben het nog nodig voor het stand-alone prog. TrueBoxShot)
    8


  15. b) Maken van shoppen en hart kaarten (met gereedschap basisvorm)
  16. Bestand - nieuwe afbeelding:
    kleur: #fffff0
    2
  17. Verander je achtergrondkleur terug naar ZWART en sluit je voorgrondkleur
    10
  18. Activeer je gereedschap Basisvorm en zoek je schoppen op:
    9
  19. Teken nu je schoppen in het midden van je afbeelding (zelf even kijken voor de grootte)
  20. Objechten - uitlijnen - centreren op doek
  21. Lagen - omzetten in een rasterlaag
  22. Effecten - insteekfilter - Alien Skin Eye Candy 5: Impact - Glass en kies mijn voorinstelling:
    4

    13
  23. Lagen - nieuwe rasterlaag
  24. Activeer je gereedschap penseel en zoek dit bestand op: @nn_060811_brushes_Poker_schoppen_A_tdstudio
    11
  25. Stempel dit in de linkerbovenhoek met je zwarte achtergrondkleur (zoals de anderen kaarten)
  26. Lagen - dupliceren
  27. Afbeelding - spiegelen
  28. Afbeelding - omdraaien
  29. Lagen - samenvoegen - alle lagen samenvoegen
  30. Afbeelding - linksom roteren -->> verplicht !!!
    Zo dit heb je dan vooraleer je bewaart:
    82
  31. Dit mag je bewaren als een JGP en terug een naam geven, bijvoorbeeld: schoppen.jgp
  32. Verander je achtergrondkleur naar rood
    7
  33. Herhaal bovenstaande stappen voor de harten kaart (je achtergrondkleur veranderen naar rood #ab2f18)
  34. Je hebt nu 4 kaarten in je willekeurige map staan:
    14


    c) Speelkaarten maken in TrueBoxShot (afwerking)
  35. Open het stand-alone programma TrueBoxShot, het werkt het gemakkelijkste als het op je bureaublad staat
    of onderaan in je balk:
    81 .
    Kies FILE - OPEN en kies mijn bestand: @nn_060811_Poker_TBS_emptycard.tbs (staat in een willekeurig map)
    Ga naar het tabblad 2D en doe een rechtsklik op Front Image
    15
    Je ziet dit bij het rechtsklikken, en selecteer Load Image:
    16

    Ga nu naar je willekeurige map waar we juist die zelfgemaakte kaarten in bewaard hebben en selecteer er ééntje en klik op Openen:
    17
    Klik daarna op het tabblad 3D
    18

    Klik daarna op Rendering in de rechterbovenhoek.
    klik daarna nogmaals op Render.
    19

    Klik nu op Save en dit bewaren als een .png !!!!!!! (met transparantie !!!!!)
    20

    Zet deze nu ook in je willekeurige map.
  36. Herhaal nu de bovenstaande stappen voor de klaver, ruit & schoppen. (klik op OK voor de volgende kaarten te maken (onderaan rechts in je TrueBoxShot prog.) en nu vanaf "Ga naar het tabblad 2D en doe een rechtsklik op Front Image...." (even naar boven scrollen)-->> telkens je voorgaande vervangen
  37. Als je gedaan hebt, mag je het progje even minimaliseren, we hebben het nog even nodig voor de achtergrond van je speelkaart.
    dit heb je nu in je willekeurige map staan:
    Opgelet PNG bestanden !
    21

    c) Achterkant maken van je speelkaart
  38. We gaan nu nog even de achterkant van een speelkaart maken:
  39. Bestand - nieuwe afbeelding:
    Kleur: ZWART
    22
  40. Effecten - insteekfilter - Penta.com - Jeans:
    23
  41. Lagen - dupliceren
  42. Afbeelding - spiegelen
  43. Verminder de laagdekking naar 50% in je lagenpalet
  44. Lagen - samenvoegen - alle lagen samenvoegen
  45. Afbeelding - linksom roteren -->> verplicht !!! niet vergeten !
  46. Effecten - randeffecten - accentueren
  47. Doe nu Shift + G (gammacorrectie):
    24

    Dit heb je:
    25
  48. Bewaren als een JPG bestand
  49. Open je TrueBoxShot prog. en nogmaals herhalen zoals voorheen.
    zo dit zit er nu allemaal in je map, ik hoop bij jullie ook (png bestanden)
    26
    je mag TrueBoxShot nu sluiten
  50. Open nu alle speelkaarten (5 png bestanden) in je PSP prog., je mag het nog even minimaliseren

    DEEL II

  51. Bestand - nieuwe afbeelding:
    Kleur: #fffff0
    27
  52. Je materiaal mag je terug zetten zoals in het begin van de les:
    1A
  53. Lagen - nieuwe rasterlaag
  54. Vlakvulling met zwart
  55. Lagen - nieuwe maskerlaag - uit afbeelding:
    @nn_060811_mask_Poker_tdstudio.jpg
    28
  56. Lagen - samenvoegen - groep samenvoegen
  57. Verminder de laagdekking naar 10% in je lagenpalet
  58. Lagen - nieuwe rasterlaag
  59. Activeer je gereedschap penseel en zoek mijn bestand op: @nn_060811_brushes_Poker_wave_tdstudio
    29
    Plaats je brush hier neer met je zwarte achtergrondkleur:
    30
  60. We gaan nu de speelkaarten allemaal een plaats geven.
    Ik heb ze ze zo staan als voorbeeld, sommige ervan zijn gespiegeld (Afbeelding - spiegelen)
    31
  61. Open een kaart, je mag zelf kiezen
    Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag
    Doe nu ook voor alle anderen en geef ze allemaal een plaats. (zie printscreen juist hierboven)
  62. Staat je bovenste laag geactiveerd in je lagenpalet?
    (we gaan nu alle kaarten samenvoegen)
  63. Lagen - samenvoegen - omlaag samenvoegen ( 4 keer omlaag samenvoegen)
    Zo staat het nu in je lagenpalet:
    32
  64. Afbeelding - formaat wijzigen:
    33
  65. Nog even verplaatsen:
    34
  66. Blijf op je bovenste laag staan:
    35
  67. Lagen - dupliceren
  68. Effecten - insteekfilter - EC5 Impact - Backlight en kies mijn voorinstelling in het tabblad SETTING:
    36
  69. Lagen - schikken - omlaag
  70. Lagen - samenvoegen - alle lagen samenvoegen
  71. We gaan nu de poker chips maken.
    pokerchips
    Woordje uitleg vooraf: we gaan er 1 maken in wit/grijs, wordt daarna telkens gedupliceerd en ook telkens ingekleurd in een andere kleur naar keuze, hier mag jezelf bepalen. Hoeveel chips je wil, mag je ook zelf bepalen, en plaatsen naar keuze.
  72. Zet je materiaal als volgt:
    Voorgrondkleur op: #808080
    Achtergrondkleur op: #fffff0
    38
  73. Activeer je gereedschap Basisvorm Ovaal:
    Lijnstijl: gestreept, Breedte: 3
    37
    Teken nu een ovaal bij 100x20
    Dit zie je onderaan in je PSP:
    (hou alleen rekening met de cijfers in het RODE kader.
    Co

    Om jullie het voorbeeld te tonen op printscreen heb ik even mijn achtergrond op slot gedaan dit heb je:
    39
    Klik op Toepassen (groene vogeltje voor PSP X3 gebruikers)
  74. Lagen - omzetten in een rasterlaag
  75. Effecten - 3D effecten - slagschaduw met de volgende instellingen:
    40
  76. Effecten - insteekfilter - Eye Candy 5: impact - Extrude en kies mijn voorinstelling in he tabblad SETTINGS:
    41
    Dit heb je dan als voorbeeld:
    42
  77. Nu mag je naar keuze inkleuren (Aanpassen - kleurtoon/verzadiging - inkleuren) en dupliceren naar keuze (dit voor je aantal chips te bepalen)
    Je kan het ook exporteren naar een plaatjespenseel en stempelen en dan telkens inkleuren, dat is ook een mogelijkheid en nog een voordeel je kan dan kleinere chips maken.
    Zo, dit is mijn voorbeeld, je kan je hier op baseren:
    (ik heb groene, rode en blauwe chips gemaakt)
    43
  78. Voeg jullie chips allemaal samen en plaats deze zoals hieronder:
    44
  79. Bewerken - kopiëren
  80. Bewerken - plakken als een nieuwe afbeelding en zet deze chips even weg, we hebben ze op het laatste nog eens nodig en ga veder met je originele werkje
  81. Effecten - insteekfilter - EC 5: Impact - Persp. Shadow en kies mijn voorinstelling in het tabblad SETTINGS
    45
  82. Lagen - samenvoegen - alle lagen samenvoegen
  83. Venster - dupliceren en even minimaliseren en werk verder met je originele werkje
  84. Effecten - afbeeldingseffecten - naadloze herhaling:
    46
  85. Aanpassen - vervagen - gaussiaanse vervaging: bereik: 30
  86. Activeer nu dit bestand: @nn_070811_Poker_rulespoker_tdstudio.pspimage
    Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje
  87. Effecten - afbeeldingseffecten - naadloze herhaling:
    46
  88. Activeer je lagenpalet en zet je mengmodus op ZACHT LICHT
    48
  89. Lagen - samenvoegen - omlaag samenvoegen
  90. Effecten - insteekfilter - FM Tile Tools - Blend Emboss en meteen OK doen
    54
  91. Lagen - nieuwe rasterlaag
  92. Zet je voorgrondkleur nu op ZWART
  93. Activeer je penseelgereedschap en zoek mijn penseel op: @nn_060811_brushes_Poker_Showereffect_A_tdstudio
    47
    Stempel in de linkerbovenhoek:
    49
  94. Zet je voorgrondkleur nu op ROOD #ab2f18
    En stempel op dezelfde laag, zie hieronder:
    50
  95. Verander nu je voorgrondkleur naar GROEN #0f692d
    En weer op dezelfde laag stempelen:
    51
  96. Effecten - 3D effecten - slagschaduw:
    94A
  97. Activeer je lagenpalet en zet je mengmodus op ZACHT LICHT
    52
  98. Venster - dupliceren en minimaliseren (dit is voor je achtergrond)
  99. Je werkje blijft geactiveerd staan !
    Dit dus:
    83
    Activeer je werkje dat je geminimaliseerd hebt:
    55
  100. Afbeelding - formaat wijzigen:
    56
  101. Aanpassen - scherpte - onscherp masker:
    57
  102. Effecten - insteekfilter - Richard Rosenman - Solid border:
    kleur: zwart
    58
  103. Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje
    Dit heb je dan:
    61
  104. Effecten - 3D effecten - slagschaduw:
    60
  105. Effecten - insteekfilter - EC 5: Impact - Perspective shadow en kies mijn voorinstelling in het tabblad SETTINGS:
    59
  106. Zet je voorgrondkleur terug op ZWART
  107. Lagen - nieuwe rasterlaag
  108. Vlakvulling deze laag met ZWART
  109. Lagen - nieuwe maskerlaag - uit afbeelding:
    @nn_060811_mask_Poker_stripes_tdstudio.jpg
    62
  110. Lagen - samenvoegen - groep samenvoegen
  111. Verminder de laagdekking naar 25% in je lagenpalet
  112. We gaan nu het stapeltje kaarten maken (boek kaarten)
  113. Activeer dit bestand: bg_speelkaart.png
    63
  114. Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje
  115. Afbeelding - vrij roteren:
    64

  116. Activeer je gereedschap Vervorming Vervorming en kies mijn voorinstelling: @nn_140811_Poker_BookCards_tdstudio
    Vervorming2
    Klik daarna op een andere gereedschap (bijvoorbeeld Pannen) om toe te passen.
    Opgelet: staat je gereedschap Vervorming er nog niet tussen de gereedschappen doe dan als volgt:
    Beeld - Aanpassen en je Vervorming buiten het venster slepen en tussen je gereedschappen plaatsen:
    V3

    V4
  117. Effecten - insteekfilter - EC 5: Impact - Extrude en kies mijn voorinstelling in het tabblad Settings:
    65
  118. Afbeelding - formaat wijzigen:
    66
  119. Aanpassen - scherpte - onscherp masker:
    57
  120. En dit boek kaarten nog even verplaasten naar links onder:
    67
  121. Effecten - insteekfilter - EC 5: Impact - Persp. Shadow en kies mijn voorinstelling in het tabblad SETTINGS:
    68
  122. Activeer nu de dobbelstenen: @nn_140811_Poker_2_dice_tdstudio.pspimage
    Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje en nog eventje verplaatsen (zie hieronder):
    69
  123. Effecten - insteekfilter - EC 5: Impact - Persp. Shadow en kies mijn voorinstelling in het tabblad SETTINGS:
    70
  124. Activeer dit bestand: @nn_060811_poker_text_schoppen_tdstudio.pspimage
    Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje en verplaatsen:
    71
  125. Effecten - insteekfilter - EC 5: Impact - Persp. Shadow en kies mijn voorinstelling in het tabblad SETTINGS:
    72
  126. Activeer je geminimaliseerde Chips:
    73
    Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje
  127. Afbeelding - spiegelen
  128. Met je gereedschap Verplaasten, verplaasten naar de rechter onderhoek:
    74
  129. Effecten - insteekfilter - EC 5: Impact - Persp. Shadow en kies mijn voorinstelling in het tabblad SETTINGS:
    75
  130. Open of activeer (indien ze nog open staan in je PSP) één van deze kaarten:
    21A
    Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje en verplaatsen naar keuze en eventueel nog spiegelen (afbeelding-spiegelen)
    76
  131. Effecten - 3D effecten - slagschaduw:
    60
  132. Activeer nu dit bestand: @nn_140811_Poker_HighCard_RoyalStraightFlush_tdstudio.pspimage
    Bewerken - kopiëren
    Bewerken - plakken als een nieuwe laag op je werkje en nogmaals verplaatsen:
    77
  133. Lagen - samenvoegen - alle lagen samenvoegen
  134. Effecten - 3D effecten - Als knop:
    kleur: ZWART
    78
  135. Activeer nu je geminimaliseerde afbeelding voor je achtergrond (weet je nog?):
    79
  136. Lagen - samenvoegen - alle lagen samenvoegen
  137. Effecten - afbeeldingseffecten - naadloze herhaling:
    80
  138. Zo, we zijn klaar, je mag nu beide bewaren als een JPG. Hopelijk heb je plezier beleefd aan deze les.
    En vergeet onze vertalers/tubers niet te bedanken, de mensen achter de schermen :-)

Extra voorbeeld ASDwebdesigns: